Tweedehands camperbusjes zijn een gouden business. De prijzen gaan door het dak. Ondernemers spelen handig in op de opkomst van vintage en de hang naar vrijheid. “Ik wijs nu zelfs klanten af.”

Cruisend langs de kustlijn van Atlantische Oceaan. De oude motor snort vrolijk onder de klep. Aan het einde van de dag landen op een mooie camping aan zee. Luifel eraan en genieten van de ondergaande zon.

Populair

De wereld rond in een oude camperbus. Wie droomt daar nou niet van? Voor steeds meer mensen een droom die ze willen laten uitkomen, want de tweedehands camper is flink in populariteit gestegen.

Dealers

Brancheorganisatie BOVAG merkte het medio vorig jaar al op. De verkoop van gebruikte campers zit enorm in de lift. De eerste helft van het jaar was er al een groei in de verkoop van 7,5 procent. Daar profiteren niet alleen dealers van mee, maar ook reparateurs, online verkoopplatformen, verhuurders en interieurbouwers.

Hot

BOVAG-voorzitter Siewert Gorter: “In de showrooms van de dealers merken we dagelijks dat kamperen weer helemaal hot is. En niet alleen bij ouderen, want we zien ook dat jonge backpackers de overstap naar de kampeerauto maken. Oude busjes en kampeerwagens worden helemaal gepimpt waarna die jongelui Europa gaan verkennen en festivals bezoeken.”

Online verkoop

Ook online verkoopplatform Marktplaats.nl laat zien dat sinds 2015 het aantal advertenties van gebruikte campers meer dan 20 procent gestegen is. In de maanden september, oktober en november vorig jaar groeide het aanbod met meer dan 35 procent.

“Betaalbare tweedehands campers zijn populair om helemaal naar eigen smaak op te knappen. De zoekterm camper staat op de tweede plaats in de top 10 populairste zoekwoorden op Marktplaats van 2017. Opvallend is dat de verkoop nu ook in de winter doorzet”, laat Paul de Vries, woordvoerder Marktplaats automotive weten. Waar komt deze heropleving van de campervan toch vandaan?

Lifestyle

Daar kan Volkswagenspecialist Mark Pluygers van Dream & Drive uit Amsterdam wel antwoord op geven. Zijn bedrijf is specifiek gericht op één model uit de lijn van Volkswagenbussen, namelijk de T3. “Vrijheid. Het is een lifestyle change die gaande is. Het idee van reizen zonder doel of idee, je kan overal gaan en staan waar je wil. Back to basics.”

Veranderende markt

Drie jaar geleden merkte Pluygers dat de markt veranderde. “Deze markt was nooit echt big business, totdat ze in 2014 explodeerde. Het is zoals mode: opeens is het weer ‘in’.” Dream & Drive, dat op de Amsterdamse NDSM-werf is gevestigd, is de afgelopen jaren vijf keer groter geworden, geeft de eigenaar aan. “Ik wijs nu zelfs klanten af.”

Specialist

Dat komt niet alleen door de populariteit van de oude busjes, maar ook door het specialisme van Pluygers. Zijn klanten blijven daardoor ook jarenlang terugkomen, geeft hij aan. “Het draait allemaal om de details. Mijn klanten zijn mensen die passie hebben voor deze Volkswagenbusjes. Het zijn vaak goed opgeleide, open minded mensen die een bepaalde sfeer zoeken. Ze zijn een beetje tegen de gevestigde orde, op zoek naar vrijheid. Dat vinden ze in de oude bus en hier. Wij vinden de mensen namelijk net zo belangrijk als het product.”

Het belangrijkste waar de bus-eigenaren in investeren, is toch wel veiligheid, geeft Pluygers van Dream & Drive aan. “Het meeste geld wordt uitgegeven aan het technische gedeelte. De motor, de versnellingsbak, dat moet wel tiptop in orde zijn.”

Merken

Volgens Sven Schutte van de Nederlandse Kampeerauto Club zijn vooral bepaalde merken busjes in trek. “Vooral de Volkswagenbusjes zijn populair. Maar ook de Citroën HY en de oude Mercedesbussen. Eigenlijk alles wat oud is, met een zweem van nostalgie. Het gevolg hiervan is wel dat de prijzen enorm zijn gestegen. Sommige mensen zouden het ook als een belegging kunnen zien.”

Schutte geeft aan dat de populariteit ongeveer 10 jaar geleden een beetje begon, toen de foodtrucks in opkomst kwamen. “Busjes werden gezocht en toen nog gevonden. Inmiddels is het bijna onmogelijk geworden om nog een goede bus te vinden, die je zelf als camper kunt inrichten. Bedrijven als Customcamp in Hengelo zijn er groot mee geworden. Inmiddels zijn het aantal bedrijfjes die dit doen niet meer te tellen.” Van de meer dan 40.000 leden van de NKC( Nederlandse Kampeerauto Club, red.), heeft twintig procent een camperbus.

Mark Pluygers van Dream & Drive uit Amsterdam
Mark Pluygers van Dream & Drive uit Amsterdam © Carlijn Assink

Interieurbouw

Sinds 2012 bouwt Customcamp in Hengelo complete interieurs in camperbussen. Het bleek een goede stap te zijn, vertelt directeur Evelyn Veldboer – Wolters. “Het was een crisisjaar, dus het was een grote uitdaging om dit te beginnen. We merkten dat mede dankzij de crisis, mensen steeds vaker op zoek gingen naar een betaalbaarder alternatief voor de luxe camper. Niet dat een custom made interieur heel goedkoop is, maar de mensen kunnen zelf bepalen waaraan ze geld willen spenderen. Niet iedereen wil vloerverwarming of een douche. Daarbij kiezen onze klanten bijna altijd voor een gebruikte bus en daarop kan natuurlijk flink bespaard worden.”

Uniek

De doelgroep van Customcamp is 55-plus, maar Wolters merkt dat er steeds meer dertigers en veertigers de markt opgaan. “Zij willen vaak wat unieks. Ook wereldreizigers die een expeditie-camper laten bouwen zijn meestal wat jonger.” Daar geven ze dan ook flink geld aan uit. “Gemiddeld spenderen onze klanten tussen de 15.000 en 20.000 euro voor een compleet interieur.”

Wat qua prijs ook meespeelt volgens Wolters, is het lage tarief van wegenbelasting. “Buscampers betalen veel minder wegenbelasting. Daarbij kun je de buscamper ook voor andere zaken gebruiken, zoals dagelijks vervoer.” Ze verwacht dan ook nog meer groei in de markt.

Huren

Als een camperbusje kopen er niet inzit, is huren altijd nog een optie. Rien Tielstra is hier tien jaar geleden met zijn bedrijf Vintage Road Trips ingesprongen. Zij verhuren zestien Volkswagen-camperbusjes, allemaal uit de jaren ’70. “Het zijn allemaal T2’s. Foto’s met oldtimers doen het erg goed op social media. Eerst hadden we alleen de Citroën 2CV (Oude Eend, red.), maar we hebben het assortiment uitgebreid met deze camperbusjes.”

Waar Tielstra zijn eerste bus, nu zo’n acht jaar geleden, nog kocht voor 15.000 euro, staan ze nu voor 25.000 euro of meer te koop. “Je kunt ruwweg zeggen dat de prijzen van campers op Marktplaats bijna zijn verdubbeld. Dan komt het onderhoud er nog bij.” Die kosten moeten worden terugverdiend in de zomer. “In de zomer is de vraag inmiddels zo groot dat je bijna kan vragen wat je wil. Wij verhuren ze voor 800 euro per week. Daarbuiten vragen we 600 euro of minder.”

Concurrentie

De doelgroep is breed volgens Tielstra. “Het zijn vooral dames, zo tussen de 25 en 55 jaar, die de busjes huren. De markt is meegegroeid met de hang naar nostalgie en vrijheid.” De concurrentie in de verhuur van de campers is dan ook flink. “In elk dorp zit nu wel een camperverhuur. Je krijgt daardoor een versplinterd aanbod, want ik denk van de honderd aanbieders, hebben tachtig verhuurders één busje die ze verhuren. Ik vraag me dan ook af of ze allemaal een verhuurverzekering hebben.”

Als nieuwe ondernemers in deze business willen stappen, moeten ze wel goed uitzoeken hoe ze dat willen doen. Tielstra geeft aan dat, mocht je je bus via een verhuursite willen verhuren, de kosten hoger uitvallen dan de baten. “Al verhuur je je bus tien weken lang voor een paar honderd euro, als de motor kapot gaat omdat iemand ermee naar de Noordkaap is gereden, ben je dat zo weer kwijt.”